جزئیات وبلاگ

به افراد نیازمند کمک کنید

  • خانه / اخبار / کار آفرینی معلولین…
کار آفرینی معلولین چگونه است ؟

کار آفرینی معلولین امروزه به یکی از اساسی ترین دغدغه های بزرگ برای موسسه های خیریه در سراسر کشور تبدیل شده است .

بنیادی ترین و اصلی ترین مشکل در جامعه معلولین نبود شغلی مناسب و درآمدی مطلوب بوده است . طبیعی است وقتی مشکلی مانند کسب و کار مناسب و کار آفرینی معلولین مرتفع شود ، به طبع راه بر طرف کردن دیگر مشکلات نیز هموار می شود .

وجود جمعیت قابل توجه از معلولین و عدم نپرداختن درست و اساسی به کارآفرینی معلولین و اشتغال آنان موجب شده است که آمار بیکاری این قشر از جامعه نسبت به درصد آن ها ، بیشتر از اقشار دیگر باشد .

در این میان سازمان بهزیستی و دولت می توانند بیشترین سهم را در اشتغال این قشر داشته باشند .
بهزیستی می تواند به عنوان بهترین و جامع ترین سازمان در حوزه شناخت معلولین با شناسایی دقیق و مرتبط کردن آنها با مشاغل مناسب ، سهم ویژه ای در اشتغال قشر معلولین و کار آفرینی معلولین داشته باشد .

دولت نیز می تواند با فراهم سازی بستر مناسب و اختصاص دادن بخشی از برنامه های خود به آنان ، اعطای تسهیلات ویژه برای معلولین و ایجاد کار آفرینی معلولین  ، تاثیر به سزایی در کاهش آمار بیکاری آنان داشته باشد .

همه ما می دانیم که برای توانمند سازی اقتصاد یک کشور و استحکام پایه های آن به حضوری فعال و پویا از جانب تمام قشر ها در حوزه کسب و کار نیازمندیم ، اما در این میان معلولین سهم اندکی از این حوزه را دارند .

وجود برخی از مشکلات و موانع در حوزه کسب و کار ، و کار آفرینی معلولین ، شرایط حضور آنان را در این زمینه با مشکل روبه رو کرده است .
افراد دارای معلولیت ، در بسیاری از حوزه ها از جمله امکانات رفاهی ، اجتمایی و آموزش و …. دجار کمبود و محدودیت هستند و در مقایسه با افراد دیگر با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه رو هستند .

اما آنچه که این مشکلات را تشدید می کند ، نگاه جامعه به این قشر است .

اشتغال معلولین نیاز به یک برنامه ریزی اساسی دارد

برنامه ریزی برای ایجاد کار آفرینی معلولین که آینده دار باشد و باعث ایجاد اشتغالی پایدار برای آنان گردد ، ایجاد شغل هایی که مناسب با شرایط خاص افراد دارای معلولیت باشد

به عنوان مثال :
وقتی فردی دارای معلولیت جسمی است به طبع به کارگیری او در مشاغلی که نیاز به توانایی بدنی دارد مناسب نیست و در نتیجه آن بازده مطلوب را نمی تواند داشته باشد .
بهترین گزینه برای این افراد بکارگیری آنان در مشاغلی است که ذهنی و فکری باشد .

در کارتان جسارت داشته باشید

وجود جسارت و پشت کار درهر کاری رمز موفقیت است ؛

کسانی در کسب و کار های خود رشد می کنند و شکوفا می شوند که جسارت و ریسک ایجاد تغییر را داشته باشند . این نگرش که یک کسب وکار تنها با افراد توانمند ( جسمی و فکری ) می تواند موفق باشد و به ثمر بنشیند کاملا بی اساس است .

مسلما در این دوره از جامعه و بالا رفتن سطح فکر و اندیشه ، این طرز تفکر دیگر جایگاهی ندارد زیرا معلولین ثابت کرده اند که معلولیت محدودیت نیست .
معلولین همانند دیگر افراد ، عضوی از این جامعه هستند همانگونه که جامعه خود را در برابر افراد مختلف مسئول می داند در مقابل آنان نیز همینگونه است .

فرصت های شغلی که جامعه در اختیار معلولین قرار می دهد ، اندک است

هرچند که قانون به کارگیری معلولین در کشور وجود دارد اما دیده شده است  آنان را به خاطر ظاهرشان یا عدم توانایی جسمی از قبول در حرفه ای باز زده اند .
یک انسان معلول مانند همه ی انسان ها دارای قدرت فکر ، اندیشه ، تمایلات و نیاز ها است اما به دلیل شرایطی که خودشان هیچ دخالتی در به وجود آمدن آن نداشته اند ، حق محروم کردن آنان را از داشتن حداقل های یک شهروند نداریم .

بلکه باید با ایجاد کار آفرینی معلولین از آن ها حداکثر حمایت را داشته باشیم .

معلولین و اقتصاد کشور

اهمیت حضور معلولین در اجتماع و همچنین بحث اقتصادی بیشتر از افرا عادی جامعه است .

به دلیل وجود شرایط خاص آن ها و هزینه های مرتبط با درمان و همچنین روحیه ی حساس و آسیب پذیرشان ، حال تصور کنید چنین اقشاری جایی در مبحث کسب و کار جامعه نداشته باشند .

این یک نگرش منفی در بین جوامع است که در نگاه اول به یک فردمعلول ، تنها متوجه ناتوانی آن می شوند ،

بدون آنکه بدانند او یک انسان است و به عنوان یک انسان نقات قوت خود را دارد و دارای استعداد هایی است که تنها باید کمی به آن ها توجه و بها داده شود تا ثابت کند چه توانایی هایی دارد .

به کار گیری افراد معلول و سایرین در کسب و کار های دولتی و خصوصی باعث رشد چشمگیر اقتصاد و سرمایه گذاری یک کشور می شود و همین امر نیز مسیر را برای پیشرفت یک جامع در همه ی زمینه ها فراهم می کند .

افزایش آگاهی های عمومی نسبت به توانایی های جامعه معلولین و تغییر نگرش آنان می تواند قدمی مثبت در پذیرش این افراد در کسب و کار ها و ایجاد رشد اقتصادی با مشارکت آنان شود .

همانگونه که استقلال مالی و داشتن منبع درآمد برای افراد جامعه یک امری واجب است ، برای معلولین نیز صدق می کند و چه بسا مهم تر ؛

اما داشتن شغل تنها هدف برای این اقشار نیست و باید زمینه ی اشتغالی پایدار را برای آنان فراهم کرد .
اگرچه شعار سازمانهای بین المللی :

برابری و تساوی فرصت ها برای معلولین است اما به وضوح دیده شده است که آنان به عنوان شهروندان درجه 2 شناخته شده و همین امر باعث شده قادر به رقابت در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی با دیگران نباشند .

ایجاد کسب و کار برای همه معلولین

توجه داشته باشید که ایجاد کسب و کار و کار آفرینی معلولین باید شامل حال انواع معلولیت ها شود ، نه تنها برای عده ای خاص از افراد معلول !

به عنوان مثال ، اینگونه نباشد که ایجاد شغل برای نابینایان و ناشنوایان درصد بیشتری را داشته باشد و به افرادی با معلولیت جسمی و یا حرکتی توجه ای نشود و آنان از این فرصت ها بی بهره باشند .

حذف جنسیت در کارآفرینی معلولین

طبق آمار ها اشتغال جنسیت مذکر در بین معلولین بیشتر از مونث بوده است . با این نگاه که زنان مانند مردان نمی توانند کارآمد در مشاغل دیده شوند چه بسا که دارای معلولیت هم باشند می تواند بی عدالتی بزرگی در حق جامعه زنان معلول باشد .

زنان همیشه در عرصه های مختلف ثابت کرده اند که برای موفق شدن و به هدف رسیدن جنسیت مطرح و
ملاک نیست و همه در این جامعه سهمی برابر دارند .

معلولین جامعه به طور عادی از نبود کسب و کار برای آنان رنج می برند حال اینکه موضوع تفکیک جنسیتی را نیز در میان آنان اجرا کنیم ، ناامیدی و دلسردی بزرگی برای آنان بوجود می آورد .

معلولین جامعه به بهانه های مختلفی از سوی کارفرماها رد می شوند ؛

از جمله : ظاهر ، به وضوح صبحبت نکردن ، جنسیت و …..
کار آفرینان می توانند با ایجاد فرصت های مناسب وکار آفرینی معلولین و همچنین رعایت تناسب به جهت وضعیت معلول و حرفه ، سهم بزرگی را در جهت کسب و کار خود ، رشد اقتصادی کشور و بهبود زندگی  معلولین داشته باشند .

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *